18 септември 2007

Не стреляйте по преводача - той си е тъпичък

Някога, когато "запада" на САЩ бил още див, там живеели свободни бизони, а човешкият живот не струвал много повече от този на бизоните. Според филмите, някои барове в онази бурна епоха слагали надпис, с цел да запазят живота на музиканта - не стреляйте по пианиста - той толкова може! В съвременна България, в началото и края на филмите трябва да започнат да слагат надписи - не се сърдете на преводача, той си е тъпичък.

Омръзна ми да гледам филми със субтитри, в които чутото от екрана е конспектирано. Навярно с цел икономия фирмите възлагат такива преводи на "зайци" пренасящи студентските си навици в работата. Такова изнасяне на дейности се наричаше "аутсорсинг" и звучи хубаво. Нали така? Изнасяме дейността, пестим разходи и клиента получава евтин и ако има късмет приличен продукт.

В случая с филмите до каналите от семейството на Дискавъри потребителят няма късмет. От тези филми наивника пред екрана може да научи, че Сърбия граничи с Монтенегро. Да бе за южната съседка на Танзания бих простил, но да наречеш Черна Гора - страна на по-малко от 200 километра от България - Монтенегро е все едно да напише Боргаз. Нека ми се обадят и ще им подаря такъв салам. Те пък ще ми покажат горите на Монтенегро. Честно, нали?

Специално за моите приятели преводачите съставих кратък речник, пък ако се затруднят с друга дума да проверяват за нова версия на речника или да потърсят думичките в речник. В краен случай да питат. Така се стигало до Константинопол, Цариград или Истанбул - по избор.

Кратък речник:
авионосец - самолетоносач
Монтенегро - Черна гора
пропейлер - витло

Специални поздрави на моите приятели таргетолозите, криейтивите в адвъртайсмънта, дивелпорите в ай ти, както и журналистите съзиращи нов стайлинг и нищещи престъпленията на страшни килъри.

Абе де и кога в БАН ще постъпи духовен последовател на Иван Богоров, че някак си ми омръзна да чета хора по-неграмотни и от мен. За сведение, някога в училище имаше обща оценка по български език и литература. Аз никога не съм имал повече от 4, тъй като даскалите имаха проста аритметика - (6+2) :2 = 4

Няма коментари: