01 септември 2008

Кратички размисли за именните дни

Тези дни са повод за поздравления, подаръци, гостувания от очаквани и неочаквани люде, празник и радост. Разбира се твърде рядко именният ден е повод за размисъл, покаяние и молитва.

А ти имаш ли свой имен ден и какво празнуваш на него? Ако си християнин с обичайно за тукашните земи юдейско, гръцко или славянско име то имаш един или повече от един ден в годината, в който можеш да празнуваш нещо си. Какво празнуваш и дали точно избраният ден е правилният е другият и навярно по-важен въпрос.

Тъй като съм с юдейското име Симеон бих могъл дори да избера деня за почерпки, защото много свети мъже с това име са оставили следа във времето, която пък е отразена в църковния календар. Ама не го правя. Не празнувам нито в един от тези дни, тъй като не съм приел нито един от тези мъже за свой закрилник. Сигурно трябва обаче ...

Днес е църковната нова година, а и се почита св. Симеон Стълпник. Стълпник е, защото голяма част от живота си е живял на стълп. Той бяга от хората, те напъват към него. Досущ като политиците бягащи от хорската любов в бронирани леки коли. Разликата е, че той нямайки нищо е помагал на хората, които го притеснявали, а политиците имайки много, от това което желаят просителите не пранвят нищо. Оксиморон ли сторих? Простете.

Докато бях студент ми харесваше учението на св. Симеон Нови Богослов. Той е нов, защото вече е имало един Богослов и той е Йоан. Така и не се реших да чествам в неговия ден през пролетта. Как ли едно неуко мекере като мен може да се опитва да се асоциира и да дири нещо си от него?

Така и си стоя без празник и покровител. Тези двамата са толкова велики и далечни, ми трябва помощ за да заработя и аз малко духовно израстване.

Няма коментари: